Gode grunde til at cykle

 
11-10-2010
Gode råd

Cykeltræning er en utrolig god måde at trimme kroppen på.

Cykling er ikke så belastende som løb. Har du fx problemer med dårlige knæ eller overvægt, er cyklen en god form for motion. På cyklen kan du også altid vælge at køre i det tempo, der passer dig.

Du får arbejdet hele din organisme igennem, og med regelmæssig træning kan det næsten ikke undgås at få en række gavnlige virkninger.

Cykelmotion forbedrer konditionen, så dit åndedræt bliver mere roligt, fordi evnen til at optage ilt i kroppen bliver bedre. Hjertets muskler og venepumpen styrkes. Træner du regelmæssigt, nedsætter du risikoen for åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme.

Dine muskler bliver stærkere og mere udholdende og kalorieforbruget er i top, så cykelmotionen er en god slankekur.

Når kroppen har det godt, indvirker det også på sjælen.

Cykling involverer især alle de større muskelgrupper i nederste del af kroppen. Ikke mindst nogle af kroppens største - nemlig forsiden af låret og sædemusklerne. Derfor er det god konditionstræning. Store muskler, der arbejder, kræver nemlig mere energi.

Musklerne stiller krav til hjertet om at pumpe mere blod rundt, og hjertet kvitterer ved at blive større og mere udholdende. Det betyder igen, at det kan det yde mere, både når du arbejder og er i hvile, og derfor behøver det ikke slå så hurtigt for at præstere det samme. Også derfor vil din hvilepuls gå ned efterhånden.

Fordele ved cykling:

Du får bedre blodcirkulation.

Musklerne bliver stærkere og mere udholdende, og åndedrættet styrkes.

Kropsvægten bliver lettere at styre, fordi stofskiftet sættes i vejret.

Du styrker immunforsvar, hvilket giver færre sygedage og mindre risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Det skåner kroppen for hårde stød.

Sammenlignet med andre former for motion ligger den tohjulede helt i top, når det gælder træning af hjerte og kredsløb.





 
 
Find information om: cykler cykling cykel guide cykelguide racercykler Alt om cykler
(Hovedkategori: Gode råd)